A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: köznevelési törvény) az érettségi vizsga megkezdését 2016. január 1-jétől 50 óra közösségi szolgálat teljesítéséhez köti minden tanulónak.
A közösségi szolgálat célja a diákok személyes és szociális kompetenciáinak fejlesztése, felelősségérzésük erősítése, csapatmunkára való felkészítésük. Emellett segíti a másság elfogadását, a tudatos tervezés-szervezés és önértékelés megvalósítását. Az összefüggő pedagógiai törekvések akkor érik el a céljukat, ha a tanulók olyan területen tevékenykedhetnek, amelyre nyitottak, motiváltak, és azt az iskola jóváhagyásával végezhetik.
Az iskolai közösségi szolgálat nem szorosan értelmezett önkéntes tevékenység, hiszen az önkéntes tevékenység a személy szabad akaratából valósul meg, a közösségi szolgálat pedagógiai célzatú kötelezettség. Tehát az elkövetkezendő években tanítási időn kívül összesen 50 órában kell anyagi érdektől független, szervezett keretek között folytatott, egyéni vagy csoportos, a közösség javát szolgáló tevékenységet végezni. Ennek területei a következők lehetnek: egészségügyi; szociális és jótékonysági; oktatási, kulturális és közösségi; környezet-és természetvédelmi; katasztrófavédelmi; óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, idős emberekkel közös sport-és szabadidős tevékenység.
A közösségi szolgálati tevékenységet az iskola szervezi meg. Együttműködési megállapodást köt a fogadó szervezetekkel, vezeti a dokumentációt, felkészíti a diákokat, és segít az elvégzett munka feldolgozásában. A középiskola 9-11. évfolyamán, azaz három évre arányosan elosztva kell az 50 órát teljesíteni. Az 50 órán belül legfeljebb 5-5 óra felkészítés, ill. záró foglalkozás lehet. Egy óra 60 percet jelent, az odautazás nem számít bele. Alkalmanként 1-3 óra, tanítási szünetben 5 óra lehet a tevékenység. Rendkívül fontos a tanuló felelősségvállalása. Az előre jelzett időpontokat be kell tartani. Ha valamilyen ok miatt a kitűzött időpontban nem tud elmenni, értesíteni kell az érintetteket.
Gyakorlati tudnivalók:
- Közösségi szolgálat olyan intézménnyel jöhet létre, amellyel az iskola együttműködési megállapodást köt. Az iskola készített egy változatot, melyet Császárné Molnár Erika igazgatóhelyettesnél lehet kérni. Amennyiben a tanuló a közösségi szolgálatot több helyen szeretné elvégezni, annyi ilyen együttműködési megállapodást kell kitöltve visszahoznia, ahány szervezetnél a szolgálatot végzi. Ha a szervezet saját együttműködési szerződéséhez ragaszkodik, természetesen azt is elfogadjuk.
- A 9. évfolyam tanulói osztályfőnöki órán tájékoztatást kapnak a közösségi szolgálati feladataik elvégzéséhez, átveszik a közösségi szolgálati naplót, melyet folyamatosan kell vezetniük. A naplót az osztályfőnökök félévente beszedik, a koordinátor ellenőrzi és az elvégzett óra az iskolai dokumentumokban, így az osztálynapló, a bizonyítvány és a törzslap megjegyzés rovatában a megfelelő záradékok alkalmazásával. adminisztrálásra kerül. Amennyiben a tanuló a naplót elveszti, az új napló árát be kell fizetnie, emellett a már leigazolt, korábban elvégzett közösségi szolgálati tevékenység pótlásáról is gondoskodnia kell.
- A tanulónak jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét. Ehhez tájékoztatni kell a tanulókat a választható lehetőségekről, és biztosítani kell, hogy önként választhassák ki a számukra legvonzóbb, leghasznosabb tevékenységeket. Legalább egy, de legfeljebb három tevékenység jelölhető meg.
- Minden egyes alkalommal, amikor a diák közösségi szolgálatot végez, a naplóban rögzíteni kell a fogadó szervezet (intézmény) nevét, címét, a szolgálat időpontját, a végzett munka időtartamát, a munka tartalmát, és az adott felelősnek (a fogadó intézmény munkatársa) az aláírását, illetve az intézmény pecsétjét igazolásképpen. Emellett a tanuló röviden bemutatja a végzett tevékenységet és összefoglalja a szerzett élményeket, tapasztalatokat.
- Törvény szabályozza, hogy egy nap hány órát lehet elvégezni. Egy óra (alkalom) időtartama 60 perc.
- Külföldön közösségi szolgálat nem végezhető.
- Ha a tanuló a szolgálat megkezdése előtt felkészítésen vesz részt (pl. kórházban), ennek időtartama is elszámolható (maximum 5-5 óra) a naplóban.
- A közösségi szolgálat a felsorolt területeken folytatható:
- egészségügyi,
- szociális és jótékonysági,
- oktatási,
- kulturális és közösségi,
- környezet- és természetvédelemi,
- katasztrófavédelmi,
- közös sport- és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekek-kel, továbbá idős emberekkel
A közösségi szolgálat területei részletesen
Egészségügyi tevékenységek kórházban vagy egészségügyi intézményekben:
- A kórházi közösségi szolgálati program célja a meghatározott kereteken belüli fizikai, lelki segítségnyújtás a kórházban gyógykezelés és ápolás céljából tartózkodó betegek számára.
- A tanulók a következő feladatokat láthatják el az ápolószemélyzet által jóváhagyott esetekben és módon:
- a beteg kísérete a betegszállítókkal együtt, és ha erre szükség van, várakozás a beteggel;
- segítség a beteg felültetésekor, kiültetésekor, sétáltatásakor (de nem betegmozgatás, ami ápolói feladat);
- a beteg környezetének rendben tartása, segítés az étkezésben, ivásban;
- felolvasás, beszélgetés, beteg mellett tartózkodás, a betegek meghallgatása;
- a beteg kéréseinek tolmácsolása az ápolószemélyzet felé;
- betegek és hozzátartozóik tájékozódásban való segítése;
- kórtermekbe látogatás és igény szerinti segítségnyújtás, lelki támasz nyújtása a betegnek és hozzátartozójának egyaránt;
- egyéb, az ápolószemélyzetet segítő, szaktudást nem igénylő, az önkéntesek kompetenciájába tartozó feladatok;
- leletek és egyéb dolgok átszállítása, gyermekprogramokban való részvétel, szabadidős tevékenységek szervezésében segítés.
A kórházi közösségi szolgálati program előkészítése és adminisztrációja során előfordulhat, hogy számos további feltételnek kell eleget tenni (adatvédelem és betegjogok, titoktartási nyilatkozat, önkéntes szerződés, etikai nyilatkozat), valamint a tevékenység helyszínéhez szorosan kötődő szakmai felkészítés terén (higiénés szabályok, a fertőtlenítés alapelvei, egészségügyi vizsgálat és igazolás megléte, pszichikai alkalmasság). Mindezek ellenére a motivált tanulók számára hasznos tevékenység lehet, mert a munka világáról közvetlen tapasztalatot szerezhetnek, amely pályaorientáció szempontjából segítséget jelent a számukra.
Szociális tevékenységek:
- idős emberek segítése egyénileg otthonukban (sétáltatás, bevásárlás, beszélgetés, közös főzés, takarítás, udvar rendbe tétele, favágás stb.);
- idős emberek támogatása szociális intézmény keretei között (sétáltatás, beszélgetés, szoba rendezése, étkezésben segítés, ágynemű áthúzása);
- felolvasás, beszélgetés, egyéb, a mentális egészséget támogató tevékenységek;
- egyéb szociális tevékenység.
Oktatási tevékenységek:
- korrepetálás alsóbb évfolyamokon, gyermekotthonban, sajátos nevelési igényű intéz-ményben;
- bölcsődékben, óvodákban, a mindennapi tevékenységekben, játékokban való részvétel;
- oktatás idősek számára (például számítógép-használat, nyelvtanítás);
- egyéb oktatási tevékenységek.
Kulturális, közösségi tevékenységek:
- kulturális intézményekben múzeumpedagógiai vagy egyéb szolgálat elvégzése;
- közösségi tevékenységek: katonasírok gondozása;
- közgyűjteményben önkéntes feladatok ellátása;
- bölcsődékben, óvodákban, idősek otthonában stb. kulturális program szervezése (például bábjáték, amatőr színielőadás, versmondás, prózafelolvasás, mesemondás, éneklés).
Környezet- és természetvédelmi tevékenységek:
A környezet- és természetvédelmi tevékenységek szervezhetők nemzeti parkokban, erdészetekben, környezet- és természetvédelemmel foglalkozó civil és más szakmai szervezeteknél, továbbá önkormányzatoknál. A nemzeti parkok és erdészetek esetében fel kell venni a kapcsolatot a helyi intézmények vezetőivel és egyeztetni a lehetőségeket.Minden esetben együttműködési megállapodás szükséges.
Katasztrófavédelmi tevékenység (felöleli a polgári védelmi tevékenységeket is)
Az e tárgykörbe tartozó tevékenységek olyan jellegűek, melyek kapcsán a helyi katasztrófavédelmi szervekkel kell felvenni a kapcsolatot, továbbá előzetesen tájékozódni kell a www.katasztrofavedelem.hu internetes elérhetőségen. Az ágazat kidolgozza ilyen irányú ajánlásait.
Megemlítendő tevékenységi területek például a katasztrófavédelmi szervezetek napi teendőinek ellátásába való bekapcsolódás, közreműködés az éves, tervezhető feladatokból adódó tevékenységekben. Rendkívüli helyzetben a tanulók kompetenciahatárain belül végezhető tevékenységek ellátása, például árvízhelyzetben homokzsákok szállítása, töltése, épületek, ingóságok óvása, jelző-rendszer részeként feladatellátás, evakuált emberek tájékoztatása, segítése stb.
Közös sport- és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, továbbá idős emberekkel:
- közös programok nehézséggel élő kortársakkal; bölcsődésekkel, óvodásokkal, idős emberekkel: sport, kézművesség, játék, főzés, egyéb közös programok;
- életinterjú készítése idős emberekkel;
- közös programok (ünnepek, kézművesség, játék, farsang, közös műsor kialakítása, közös sütés, fodrászat).
Kapcsolódó anyagok
Dokumentumok